Türkiye ile Çin arasında yürütülen yeni demiryolu bağlantısı Orta Koridor kapsamında ilk yük trenleri yola çıktı. Çin’in Çongçing ve Çengdu şehirlerinden hareket eden iki tren, Orta Asya üzerinden Türkiye’ye ulaşarak buradan Avrupa’ya geçiş yapacak. Böylece Türkiye, Asya ile Avrupa arasında demiryolu taşımacılığında yeni bir lojistik hat üzerinde fiilen taşımalara başladı.
Çin’den Türkiye’ye yük treni seferleri başladı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, trenlerin 9 Temmuz’da Çin’den hareket ettiğini açıkladı. Her iki tren yaklaşık 3 bin 500 kilometrelik Çin içi yolculuğun ardından Orta Asya rotasına girdi. Kazakistan sınırını geçen trenler, Hazar geçişi üzerinden Türkiye’ye ulaşacak. Trenler, toplamda 2 bin ton yük taşıyor.

Bu seferler, Pasifik Eurasia ve Çin Devlet Demiryolları arasında imzalanan iş birliğiyle hayata geçirildi. Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nda varılan anlaşma kapsamında başlatılan bu yeni demiryolu bağlantısı, Türkiye’yi Avrupa-Asya lojistik zincirinin merkezine taşıyan somut bir adım olarak değerlendiriliyor.
Orta Koridor, mevcut Kuzey Koridor’a kıyasla daha kısa sürede teslimat avantajı sağlıyor. Ukrayna-Rusya savaşının ardından Çin’den Avrupa’ya Kuzey Koridor üzerinden yapılan taşımalar ortalama 40 ila 53 gün sürüyor. Orta Koridor’da ise bu süre 25 ila 35 güne kadar düşüyor. Taşıma süresindeki bu düşüşe ek olarak, konteyner başına 500 ila 1000 dolar arasında değişen maliyet avantajı da sunuluyor.
Yapılan açıklamalara göre Orta Koridor’dan yılda yaklaşık 1000 trenin geçmesi planlanıyor. Türkiye bu hatla birlikte hem Asya’dan Avrupa’ya uzanan malların geçiş noktası hem de bölgesel ticaretin kilit ülkelerinden biri konumuna geliyor.
Orta Koridor, küresel ticaretteki yön değişiklikleri ve jeopolitik krizler nedeniyle yeni rota arayışlarının hızlandığı bir dönemde hayata geçirildi. Çin’den Avrupa’ya daha hızlı, daha ekonomik ve daha istikrarlı bir taşımacılık modeli sunması bekleniyor.